Saturday 8 February 2014

Õppimismetafoorid

Refleksioon 1: Arutle, milliseid õppimismetafoore oled seni oma tegevuses järginud.

Arvan, et oma tegevuses (õppimine-õpetamine) ma tavaliselt metafooridele ei mõtle. Pigem mõtlen tulemustele ja n-ö radadele, kuidas seatud tulemusteni jõuda. Kui oma tegevusele mõtiskleda, siis koorub välja nii mõnigi metafoor. 

Kuna töötan kutsekoolis (Räpina Aianduskool) kutseõpetajana, siis suur osa õppest, mida läbi viin, on praktilise suunitlusega. Selletõttu üks peamisi metafoore, mida oma töös/ tegevuses järgin, on vanasõna "harjutamine teeb meistriks". Läbi praktiliste tööde/ töövõtete harjutamise ja järjepideva läbitegemise tekib vilumus. Vilumus toob kaasa töö kiirema tegemise ja kvaliteetsema tulemuse saavutamise. 

Mittestatsionaarsete õpilaste puhul olen järginud "kogemuslikkuse õppe" metafoori. Täiskasvanud õppija tihti omab juba enne tundi tulekut teatud kogemusi ja oskusi, mida saab n-ö linkida (seostada) uuega. Kui kogemust jagatakse klassiruumis kursusekaaslastega, võib seda nimetada ka "üksteiselt õppimiseks". Minagi õpetajana õpin oma õpilastelt. Konspekti kohaselt võib seda ka "osalemise" metafooriks nimetada. 

"Kordamine on tarkuse ema" - kordamist kasutan nt taimede ladinakeelsete nimede õpetamisel. Nii nagu igasugune võõrkeel vajab praktikat ja kasutamist, vajab ka taimenimede tundmine-teadmine pidevat kordamist. 

Taimede õpetamisel järgin "kehakogemusliku õppimise" metafoori. Taimi vaadeldes, katsudes, nuusutades tekib enam seoseid, mistõttu nende tundmaõppimine on lihtsam, kui õpetaja poolt ette loetud iseloomustavat teksti meelde jättes. Mõningal juhul lasen õpilastel endil taimede ja nende osade (nt seemned, sibulad jmt) tunnuseid leida, neid luua ja kirjeldada. Seda võib nimetada "avastamise" metafooriks. Enda leitud tunnused aitavad õpitavat kiiremini ja lihtsamalt meelde jätta. 


Kasutatud materjal: 
Pata, K. 2014. Uurimissuunad haridustehnoloogias. Loengumaterjal õppeaines "Haridustehnoloogilised uuringud ja evalvatsioon". Tallinna Ülikool. Vaadatud aadressl: http://ifi7056.files.wordpress.com/2013/12/loeng1.pdf  8. veebruar 2014. 






No comments:

Post a Comment